Månadens mat- och dryckesprofil: Frida Ronge

Frida Ronge, kreativt ansvarig på TAK, låter nordiska råvaror möta japanska metoder, något som gjort TAK till en av landets mest omtalade restauranger. Men för Frida kommer inflytandet också med ett ansvar.

Har du något projekt du brinner extra mycket för?
Utöver min roll på TAK som kreativt ansvarig är jag just nu engagerad i tre ideella föreningar och samtidigt öppnar vi TAK i Oslo nästa år, vilket också är ett hjärteprojekt. Jag är bland annat ambassadör för MSC som jobbar med hållbart fiske där jag vill bidra till att inspirera allmänheten att göra bättre fiskval, dels på våra restauranger men också att välja hållbar, fångad vildfisk i butik. 

Vad är din största utmaning just nu?
Att hitta tid till att hinna med alla fantastiska uppdrag och engagemang jag är en del av, och samtidigt hinna göra yoga och åk till Kap Verde. Det är verkligen en utmaning att balansera tiden och se till att veckorna inte blir helt fullspäckade. Nu har jag blivit bättre på att planera dock, under många år satt jag i skiten ofta men nu försöker jag blocka tid i min kalender långt i förväg. En annan utmaning i branschen är ju kockbristen efter pandemin som vi också märker av. Gästerna är tillbaka på restaurangerna, många vill ut och äta men det finns inte tillräckligt med personal, det är en utmaning. 

Vilka trender ser du framåt för restaurangbranschen?
Jag tror att vi är på rätt väg när det gäller engagemang kring hållbara råvaror, konsumenten börjar förstå allvaret och vill göra rätt. Vi kommer se mer växtbaserade rätter men snarare att vi slutar märka ut att det är vegetarisk kost. Det märker vi på TAK till exempel, i menyn står det inte att vi serverar tempurafriterad vegetarisk rätt och folk köper det mer om det inte är uppmärkt. Vi ser också mer av att använda proteinet som smaksättning mer än som en huvudingrediens. Jag hoppas även generellt på en mer lokalanpassad hållning; till exempel att vi börjar jobba mer med svensk syra istället för lime och citron och fortsatt uppgång för svensk vinodling vilket är del av en bra hållbarhetstrend som jag tror kommer att fortsätta växa. 

Till sist, vilket var det svåraste momentet i Kockarnas kamp?
Alla moment som var på tid! Jag jobbar inte bra mot klockan, det var en stress genom hela tävlingen. Jag får inte adrenalin av att vara snabbast, det ger mig snarare ångest. Jag vill jobba noggrant och metodiskt.